
Funkcja GOTO, to tzw funkcja skoku bezwarunkowego, wskazująca miejsce w programie, do którego chcemy przeskoczyć :
N10 #1=15;
N15 ...;
N20 GOTO 10 ; // skok do linii numer 10
N25 GOTO #1 ; // skok do linii numer 15
N30 ...;
Wartość parametru skoku powinna się zawierać w zakresie od 1 do 99999. W przeciwnym razie otrzymamy błąd No.128 .
Funkcja warunkowa IF dziaÅ‚a na podobnej zasadzie jak w przypadku sterowników Sinumerik – uzależnia dalszy sposób wykonywania programu od speÅ‚nienia okreÅ›lonego warunku, a dokÅ‚adniej, jeÅ›li speÅ‚niony jest podany warunek, nastÄ™puje przeskok do okreÅ›lonego miejsca w programie, w przeciwnym razie wykonywane sÄ… kolejne linie programu.
IF [warunek] GOTO ..
Warunkami funkcji warunkowej IF są następujące operatory :
-
EQ – równy
NE – nierówny
GT – wiÄ™kszy niż
GE – wiÄ™kszy lub równy
LT – mniejszy niż
LE – mniejszy lub równy
Przykład zastosowania :
N10 #1=0;
N15 #2=1;
N20 IF[#2 GT 10] GOTO 40; // jesli #2 jest większy od 10,
przejdź do linii 40, w przeciwnym razie rób poniższe
N25 #1=#1+#2;
N30 #2=#2+1;
N35 GOTO 20; //skok na początek pętli IF
N40 M30;
Funkcja WHILE powoduje wykonywanie w pętli określonego, jednego z trzech, fragmentu programu, umieszczonego między znacznikami DO i END, do momentu, dopóki spełniony jest określony warunek. Dodatkowo możemy zagnieździć do trzech funkcji WHILE.
WHILE [warunek] DO {1,2,3]
END [1,2,3]
Zagnieżdżanie :
WHILE [warunek] DO 1;
WHILE [warunek] DO 2;
WHILE [warunek] DO 3;
END 3;
END 2;
END 1;
Przykład programu :
N10 #1=1;
N15 WHILE [#1 LT 10] DO 2;
N20 #1=#1=1;
N25 END 2;
N50 M30;